أخبار المدونة

الاثنين، 27 أغسطس 2018

حقيقة خطيرة عن تقنية ال NFC في الهواتف الذكية

 مميزات و عيوب تقنية ال ان اف سي في الهواتف الذكية

ازيكم يا شباب ، موضعنا انهاردة مسلي شوية و هيفيدك في حجات كتير كنت ممكن توقع فيها و انت مش عارف ، و في ناس كتير مش عارفه يعني اي 'ان اف سي' اساسا فالموضوع ده للناس الي بتشوف الكلمة ديه و مبتعرفش اي  فايدتها و انك لما تسيبو مفتوح ده غلط عليك

                يعني ايه 'ان اف سي' و اتعمل ليه ؟ -
بص يا معلم ال 'ان اف سي' ديه عبارة عن حاجه زي البلوتوث كده بس متقدرش تتحكم فيها و بتم عن طريق تلامس الجهازين ببعض... فالوقت ده كل بيانات تلفونك بتتحول للتلفون التاني فلحظة زمن .. لسه مش فاهم هديك مثل انت دلوقتي سايب ال 'ان اف سي' مفتوح انا بفتح الخدمة عندي و احط تلفوني فوق تلفونك بكده كل معلوماتك تيجي عندي من صور او باك اب او اي حاجه و ممكن حساباتك ... مش كده و بس  التقنية ديه بتقرى كروت الفيزا و بتقرا معلومات تذاكر الطياران و كل الكلام ده و كل ده عن طريق تلامس يعني بتلمس الفيزا لتلفونك كل بيانات الفيزا تجيلك من كود المكون من ٣ ارقام و رقم الفيزا و تاريخها و بكده الي عرف المعلومات ديه ممكن يشتري بيها حجات اونلاين فخد بالك ....


و طبعا التقنية ديه اتعملت عشان تقدر تدفع اونلاين و تنقل البيانات اسرع و الملفات الكبيرة بس زي ما انتو عارفين بقا العرب بيستغلو ديما كل الحجات ديه فالفساد ...
انا كده خلصت و كل الي عايزك تعملو انك حاول ديما تقفل الخاصية ديه و تاخد بالك من فيزتك و حاجتك

ان شاء الله يكون الموضوع عجبكم 

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق